Zo kiest u als ondernemer een sociaal secretariaat

Hoe u als ondernemer een sociaal secretariaat kiest

Vind u als ondernemer zaken zoals salarisadministratie, loonberekeningen en aangifte doen van in- en uitdiensttreding ook zo lastig? Dan kan een sociaal secretariaat uw leven een stuk eenvoudiger maken.

Waarom een sociaal secretariaat kiezen?

Een sociaal secretariaat neemt u namelijk veel administratieve taken uit handen. Daarnaast kunnen ze u ook helpen met sociaal juridisch advies, bijvoorbeeld bij afwezigheden of ontslag. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het overgrote gedeelte van Belgische bedrijven gebruik maakt van de diensten van een sociaal bureau.

Maar er zijn behoorlijk wat verschillende spelers op de markt. Voordat je kiest met welk van deze partijen je in zee gaat, is het verstandig om de verschillende secretariaten met elkaar te gaan vergelijken. Zo weet je zeker dat je bij de beste partij voor uw onderneming uitkomt.

De verschillende spelers op de markt

Er zijn een flink aantal verschillende sociaal secretariaten waar u uit kunt kiezen. Een paar van de belangrijkste spelers op de markt zetten we voor u op een rijtje. Zo heeft u o.a. Actera, Liantis, Securex, Partena en SD Worx.

Voor welk bedrijf u ook kiest, het kan u veel tijd en gedoe schelen. Wel is het verstandig om te vergelijken voor u een keuze maakt. De dienstverlening, maar ook de tarieven kunnen behoorlijk verschillen. Klik hier voor een volledig overzicht van de mogelijkheden en richtprijzen.

Waarmee kunnen sociale bureaus u helpen?

Om een sociaal secretariaat goed te kunnen vergelijken, is het handig als u weet wat zo’n organisatie precies doet. De belangrijkste taak is het uit handen nemen van de loon- en sociale administratie van uw bedrijf. Zo kunt u er op vertrouwen dat uw medewerkers tijdig hun loon krijgen en dat de juiste sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing doorgestort worden.

Ook met sociaal-juridische vragen kunt u bij ze terecht. De juridisch specialisten van een sociaal secretariaat weten alles over wet- en regelgeving rondom ontslag en aanwerving.

Ook van nieuwe regelingen zijn zij direct op de hoogte. Zo kunt u met al uw vragen bij ze terecht. Daarnaast bieden sommige sociaal secretariaten handige tools aan. Dit verschilt per organisatie.

En hoe ziet het met de kosten?

De kosten die u als ondernemer dient te betalen zullen afhangen van een aantal factoren. Eerst en vooral zult u moeten bepalen of u alles uit handen wenst te geven of niet? Dit kan namelijk een extra kost met zich meebrengen, bovenop de standaard servicekosten.

Een bedrijf van +- 50 werknemers zal ongeveer €12.000 aan servicekosten betalen. Dit is echter geen vaste kostprijs en is afhankelijk van secretariaat tot secretariaat. Voor een zelfstandige of een vennootschap is de regelgeving nog verschillend.

Als zelfstandige is de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds bijvoorbeeld gratis, maar dient u wel een drie-maandelijks bedrag te betalen die ongeveer 22% van uw winst omvat.

Al aangesloten bij een sociaal secretariaat, maar u wenst te veranderen?

Eens u als bedrijf aangesloten bent bij een sociaal bureau, bent u uiteraard niet eeuwig gebonden aan dit secretariaat. Het komt meer dan eens voor dat een bedrijf niet tevreden is over de dienstverlening of gewoonweg iets anders wenst.

Let wel op dat de verandering van sociaal secretariaat moet beantwoorden aan een aantal voorwaarden. Zo dient u er o.a. mee rekening te houden dat de minimumtermijn bij het huidig sociaal secretariaat overschreden is, maar ook dat u alle beheerskosten afgelost hebt voor het afsluiten van het boekjaar.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *